6 gode rutiner for sunn hud du bør følge

Alle ønsker seg vel glødende, sunn hud? Det er lett å tenke at det bare handler om hvilke produkter du bruker på huden din og kanskje din genetikk. Men det handler faktisk vel så mye om sunne hudpleierutiner og hvordan du tar vare på deg selv generelt. I dette innlegget vil jeg gi deg 6 tips du bør følge uansett hva det er du prøver å forbedre når det gjelder huden din, det være seg om du sliter med akne, aldring eller pigmentflekker.

1. Rens huden din hver kveld

Noe av det verste du kan gjøre mot huden din er faktisk å legge deg med urenset hud. Sminke og solkrem som blir på huden over natten kan føre til både tilstoppede porer og tørr hud. “Men jeg bruker ikke sminke og sjelden solkrem” sier noen kanskje nå? Det er ikke bare de som bruker sminke og solkrem som bør rense huden sin. I løpet av dagen har det dannet seg en film av olje, bakterier og forurensing på huden din. Du vil vel ikke legge deg til å sove med dette på huden?

Bruker du sminke og/eller solkrem bør du dobbel rense huden din. Det vil si at du starter med en oljerens som du påfører på tørr hud og vasker av med vann. Så avslutte du med en skumrens eller rensemelk for å rense porene skikkelig.

Bruker du hverken sminke eller solkrem i ansiktet bør du likevel rense huden din med en skumrens eller en rensemelk for å vaske av det som har kommet av oljer, bakterier og forurensning på huden din.

Og for å ha det klart med en gang, det holder ikke med renseservietter. Huden din blir ikke ren av disse. Prøv å dra en fuktet bomulls-pad over huden din etter at du har “renset” huden din med renseservietter, du vil oppdage at huden din ikke er ren. Og renser du ikke huden din godt nok er den heller ikke i stand til å nyttiggjøre seg av pleiestoffene i for eksempel serum eller fuktighetskremer.

Jeg har selv, i mine yngre år, sovnet med sminken på utallige ganger. Det skal sies at det stort sett var etter en fuktig kveld på byen med utallige alkohol enheter innabords. Jeg våknet alltid med minst en ny kvise morgenen etter disse nettene. Jeg gremmes virkelig når jeg tenker på det nå. De få gangene jeg nå drikker alkohol og er sent ute drar jeg meg alltid bort til vasken for å få av sminken.

2. Bytt sengetøy og håndklær ofte nok

Både i sengetøyet og i håndklærne dine skjuler det seg mye bakterier. Fuktigheten på et baderom og svette og hudceller fra kroppen din gjør at bakterier trives godt i både håndkler og sengetøy.

Jeg anbefaler at du bytter sengetøy en gang i uken og håndklærne bør byttes minst et par ganger i uken. Akne starter med bakterier på ansiktshuden din så det hjelper lite om du renser huden din godt for så å tørke deg med et skittent håndkle eller legge deg i sengetøy som ikke er rent.

3. Vask hendene

De fleste berører ansiktet sitt ganske ofte, mellom 3 og 4 ganger i timen er vanlig. Og hendene våre har jo vært mange steder med mye bakterier. Gjør det til en vane å vaske hendene hver gang du kommer hjem etter jobb, skole eller andre steder. Vask også hendene før du renser huden og påfører hudpleie produkter. Bruker du “skitne” fingre nedi for eksempel fuktighetskremen din, får du bakterier både på huden din og i fuktighetskremen. Ganske ekkelt å tenke på i grunn.

Jeg sier ikke at du skal vaske hendene dine 100 ganger om dagen, mem mange vasker ikke hendene sine ofte nok. Og synes du at du blir tørr og irritert i huden av hyppig håndvask bør du gjøre som meg, ha en håndkrem i veska og smør hendene etter håndvask. Problem løst!

4. Vask sminkeredskapene dine

Ettersom jeg skriver her nå går det opp for meg at mange kanskje vil oppfatte meg som en rengjøringsfreak med total bakteriefobi. De kan ha rett. Jeg liker ikke skitt og bakterier, men hvem gjør vel det?

Uansett er det lurt å tenke hygiene når det kommer til huden din. Skitne sminkekoster og sminkesvamper er fulle av bakterier så de bør vaskes med jevne mellomrom. I tillegg til gammel sminke og bakterier er sminkeredskapene dine også fulle av sebum fra huden din. Æsj! Alt dette ekle i sminkekosten og sminkesvampen blir dratt rundt på huden din og kan gi deg akne eller uren hud.

På dette punktet er det stort forbedringpotensiale selv for meg. Det er rett og slett dørgende kjedelig å vaske sminkekoster og svamper. Derfor har jeg kuttet ned på antall sminkeredskaper jeg bruker slik at det ikke blir så mange å vaske. Jeg bruker rett og slett hendene til påføring der det er mulig. Lurt synes jeg selv.

Men et par koster og svamper blir det alltids. Det er flere måter å vaske disse på. Det finnes spesialmidler for rens av koster og svamper men det er ikke nødvendig.  Det holder faktisk med en mild shampo  eller et såpestykke og masse rennende vann. Vannet  du klemmer ut fra børsten/svampen etter vask skal være rent. Etter vask klemmer jeg ut så mye som mulig av vannet og legger de loddrett til tørk på tørkepapir til dagen etter.

Selv prøver jeg å gjøre det til en vane å vaske koster og svamper en gang i uka, gjerne på søndag mens jeg tar en ansiktsmaske og en hårkur. Den gode følelsen av rent sminkeutstyr er faktisk ganske tilfredsstillende.

5. Drikk nok vann og ta omega 3 tilskudd

For å få en sunn hud er det ikke nok å vaske alt mulig.( selv om det ser sånn ut i følge de forrige punktene.) Hvordan huden din fremstår har like mye å gjøre med hva du putter i deg. Spesielt at du får i deg nok veske. Du har sikkert hørt det før og hørt at du skal drikke minst 8 glass om dagen.

Dette vil jeg si er veldig individuelt. Det har med kroppsstørrelse og aktivitetsnivå å gjøre, samt hvor varmt det er. Men ikke vent til du er tørr som sandpapir i munnen før du tar deg et glass vann. Da har kroppen allerede rukket å bli dehydrert. Er du dehydrert vil det vises på huden din som tørrhet, tap av elastitet og kanskje fine linjer. Det beste å drikke er selvfølgelig vann, men også kaffe og annen veske vil hydrere kroppen din. Bonusen med å drikke vann kontra andre vesker er at kroppen blir renset av vann.

I tillegg til å drikke vann bør du ta tilskudd av omega 3. Omega 3 får vi også gjennom maten, blant annet ved å spise fet fisk. Men ikke alle er så glad i fet fisk eller spiser det ofte nok. Da kan det være lurt å ta et kosttilskudd i form av omega 3 kapsler eller tran.

Ved å ta omega 3, enten via tilskudd eller mat, hjelper du faktisk cellene i kroppen til å holde på mer vann. Dette igjen fører til en mykere hud med mindre synlige linjer og rynker.

6. Bruk solkrem

Den beste antialdrings-kremen er solkrem. Punktum finale. Hvis du ønsker å unngå linjer, rynker og pigmentflekker i huden er første bud å bruke solkrem. Helst året rundt, unntaket er vel hvis det er midtvinters og du er på en innendørs jobb de timene solen kanskje skinner.

I tillegg til å forårsake for tidlig aldring av huden er det jo noe lang mer alvorlig å tenke på i forhold til sol-beskyttelse. Hud og føflekk kreft. Norge er faktisk en av landene i verden med høyest forekomst av hudkreft og føflekk kreft. Skremmende å tenke på.

Mange synes at solkrem i ansiktet er en plage å bruke. De etterlater seg ofte et hvitt, klissete belegg og egner seg dårlig under sminke. I tillegg er det mange som opplever at porene blir tilstoppet og får kviser.

Løsningen på det er japansk eller koreansk solkrem. Disse solkremene er lettere i konsistensen og trekker lynraskt inn i huden uten å etterlate seg en seig, hvit hinne på huden din. I tillegg gir de optimal uva beskyttelse i tillegg til uvb. Min klare anbefaling her må være den japanske kremen Biore Sunscreen kao UV Aqua rich watery Essence spf 50 pa++++ for de med normal, kombinasjon eller fet hud. Har du tørr hud kan du prøve Shiseido Senka  Aging Care UV Sunsreen spf 50 pa++++.

Husk for all del også å bruke nok solkrem. Når det gjelder ansiktet bør man faktisk bruke rundt 1/4 teskje for å oppnå optimal beskyttelse. Og skal du oppholde deg i solen i flere timer må du også smøre deg flere ganger i løpet av dagen. Og sist men ikke minst, selv på dager det er overskyet bør du bruke solkrem. Så mye som 90 % av  kan gå gjennom skylaget.

 

 

Legg inn en kommentar